Det finns ett flertalet som säger att det inte finns varken lågfunktionell eller högfunktionell autism sedan DSM-5 publicerades 2013. Detta är dock en sanning med modifikation.
Ofta brukar Lågfunktionell vs Högfunktionell beskrivas med graden som någon i spektret är (eller verkar vara) liknar människor som inte är diagnostiserade inom autismspektrum.
Lågfunktionell
- Benägna att använda teknik eller bildskivor och kan ha begränsat eller inget talat språk
- Ser generellt ut och låter väldigt annorlunda än sina typiska kamrater
- Mindre benägna att ingå i typiska klasser eller aktiviteter och är mer benägna att ligga i en ”väsentligt separat” akademisk inställning.
Högfunktionell
- Använder talat språk för att kommunicera
- Benägna att kunna hantera förväntningarna i en akademisk miljö
- Mer benägna att inkludera, med eller utan stöd, i allmänna klassrum och utomlands.
- Mer medvetna om sociala konventioner
- Mer benägna att visa sig typiska (tills en händelse eller konversation gör deras autism mer självklar).
Dessa skillnader är emellertid generella, och de är inte alls absoluta. Det beror på att autistiska människor beter sig olika i olika situationer, och varje individ har en rad styrkor och utmaningar.
Två exempel kan vara så att den ”högfunktionella” personen som uppträder ”normal” (eller till och med exceptionell) i ett högskolklassrum, kan finna det nästintill omöjligt att fungera på en fest. Samtidigt kan den ”lågfunktionella” personen som inte kan använda talat språk för att chatta vara mer kapabel att leda en konversation online.
Den differentiering som kan finnas vid diagnosen enligt DSM 5 (den senaste diagnostiska manualen) är nu tre nivåer av autism baserat på nödvändiga stödnivåer. Därav går det att se skillnader och det finns så att säga olika nivåer inom autismspektrum.
Den allmän förklaringen som oftast används av medicinska experter brukar hänvisar till de allmänna riktlinjerna:
- Milda symptom på autismspektrumtillstånd men är tillräckligt betydande för att märkas
- En individ med autismspektrumtillstånd som kan arbeta eller gå i skolan framgångsrikt
- Någon som kan dölja sina symptom på autismspektrumtillstånd så att de kan passera för någon utan autism
- En individ med autismspektrumtillstånd som får högre än 70 i IQ-testet
Därav har den som lever med högfunktionell autism sina symtom och egenskaper, och även om de vanligtvis är extremt intelligenta kan de ha några märkbara symtom som ofta kan visa sig genom sensorisk dysfunktion och ångest.
[…] upplevs människor med högfunktionell autism som väldigt jobbiga av aktörer som skall hjälpa & stödja människor med en […]