Det har numera blivit vanligt att ha mer och mer digitala event istället för att träffas analogt. Detta utmanar de som lever med en högfunktionell diagnos inom autismspektrum.
Vad kan du som skapare av ett digitalt event tänka på för att göra det tillgängligt för fler?
Bland det viktigaste du kan göra är att proaktivt bjuda in personer med tillgänglighetsbehov att kontakta dig före ditt evenemang. T.ex. kan du redan i mötesinbjudningar visa att du kan tillmötesgå de med extra behov. Detta hjälper dig att planera ditt evenemang, stödja människor under samtalet och dela relevant information före och efter.
Du bör kunna erbjuda följande:
- Textad version av eventet eller textning under pågående event
- I förhand utsatta pauser
- Personliga notiser/påminnelser innan eventet börjar
- Alternativ för en deltagare utan mikrofon eller kamera
Dela information i förväg
Det bästa sättet att minska uppkomsten av oro eller ångest och se till att alla får ut det mesta av ditt evenemang är att dela så mycket information som möjligt i förväg.
- Dela presentationen (Powerpoint eller Keynote) i förväg med förklaringar i anteckningsfältet. Låt deltagarna veta hur du kommer att dela bilderna under evenemanget.
- Förklara formatet för eventet och olika tidpunkter.
- Inkludera en lista över de som deltar i samtalet – eller presentera åtminstone värd för mötet och förklara deras roll.
- Inkludera en guide till tekniken och hur du kommer att använda den. Till exempel kommer du att använda funktioner som chatt, hands-up eller breakout-rum. Om så är fallet, förklara dessa.
- Förtydliga förväntningar och konventioner. Inkludera information som hur du kommer att se till att alla har en chans att bidra. Vad är allas roll? Du kanske vill införa en uppförandekod om du förutspår problem kring några av dessa konventioner.
- Ha en i förväg utsatt kontaktperson för alla frågor och funderingar. Som också har tid att svara och återkoppla.
- Om du håller ett event runt ett visst ämne kan en språk / terminologiguide vara användbar för att säkerställa lika förståelse och språkanvändning.
Respektera personliga preferenser
När du skapar ett digitalt event, använd standardinställningar där mikrofonen är avstängd och videon av. Detta gör det möjligt för människor att välja vad de känner sig mest bekväma med. Tvinga inte någon att visa sitt ansikte eller tala eller skriva om de inte vill. Alla bör kunna bidra på ett sätt som passar dem bäst.
Tillåt bearbetningstid
En del människor kan ha behov av att ha längre tid för att bearbeta information och det kan ta längre tid att skriva eller tala. Det är värt att förklara detta i början av samtalet, så att tempot inom eventet är lämpligt och människor ges bäst chans att svara.
Du kanske vill använda en funktion som gör det möjligt för moderator att föra in människor i konversationen, detta kan tillåta alla att säga vad de önskar – inte bara de som pratar först. T.ex. så har verktyget Zoom en ”hand upp” -funktion för att göra det enklare. Med många evenemangsverktyg online kan du välja att spela in diskussionen – det här är en bra idé för människor som kan behöva tid att bearbeta information.
Tänk på fysiska funktionshinder
En del människor kan använda sig av en skärmläsare som har funktionen att berätta för dem muntligt vad som händer på skärmen. Vissa kan ha fysiska svårigheter med att skriva eller använda en mus. Tänk på alla dessa saker. Det bästa sättet att tillgodose dessa behov är att i förväg fråga vad som kan hjälpa individen.
Använd textning
Att tillhandahålla bildtexter kan hjälpa människor att följa det som sägs. Zooma möjliggör textning men det kräver, vad vi vet ännu, manuell skrivning. Microsoft Teams har en automatisk textningsfunktion.
Tillåt mer än en form av kommunikation
Vissa verktyg för digitala event tillåter användare att bidra via text såväl som via video. En del deltagare kan tänkas föredra att kommunicera skriftligen. På samma sätt kan det vara användbart för deltagare att protokollföra mötet i en textruta, så att deltagarna kan välja om den skall läsa eller lyssna. Deltagarna kan tycka att det är användbart att ha några frågor (även om de är snabba) upprepas skriftligen med chattfunktionen så att de kan hänvisa till dem när de svarar.
Verktyget Zoom har t.ex. ett icke-verbalt kommunikationsalternativ som kan aktiveras där människor kan trycka på knappar för vart och ett av följande, som visas på skärmen för alla deltagare och värden kan se en sammanfattning av hur många som trycks ned: ja, nej, hastighet upp, sakta ner, behöver en paus, borta, gilla, ogillar, klappa.
Hur göra ert event tillgängligt?
- Se till att det finns en assistent som kan fokusera på tillgänglighetsfrågorna
- Om du använder tillgänglighetsfunktioner, överväg att testa dessa funktioner i förväg med funktionshindrade deltagare.
- Se till att alla har sitt synliga namn som sitt faktiska namn! Om ni använder en plattform som Zoom som gör det enkelt att byta namn, be dem att placera sin jobbtitel, institution eller företag inom parentes bredvid deras namn.
- Beskriv nyckelord för alla bilder. För vissa webinarier kan du förbereda ett transskript. Lämpliga stycken kan klistras in i textchattfönstret eller en annan kommunikationskanal.
- Bygg in punkter som gör det möjligt för att assistenten enkelt ska kunna sammanfatta viktiga trådar både talade och i textchattfönstret. Detta skapar också en möjlighet att bjuda in människor att kommentera.
- Assistenten kan använda privat kommunikation med vissa individer (snabbmeddelande eller telefon) för att kontrollera att allt är OK. Du kan behöva aktivera privat chatt för assistenten men inaktivera funktionen för andra.
- Vissa event kan kräva applåder i slutet, men det kan vara överväldigande för autister. Du kan då t.ex. föreslå att applådera med att vifta med båda händerna utan att göra något ljud.
Uppföljning efter eventet
Det är en bra idé att skicka deltagarna på eventet en sammanfattning av textchatten och nyckelpunkterna efter evenemanget. Detta gör det möjligt för dem som behöver mer bearbetningstid att komma ikapp och få feedback. Det är också en chans att fråga om någon saknade något.
Den här guiden är baserad på synpunkter och olika inspel som kommit från människor som lever med autism ang. deltagandet på olika virtuella möten och evenemang.
[…] lärande som en del av problematiken vid t.ex events är vad vi kommer behöva göra framöver. Är events och utbildning på nätet verkligen tillgänglig för alla? Idag har väldigt många […]