Arbetsplats Börja med att minska sensorisk intryck där det är möjligt. Tillhandahåll persienner, undvik neonljus och minimera störande bakgrundsljud. Medan många autistiska arbetare är mycket sällskapliga och helt bekväma med att arbeta i kontor med öppen planlösning, kan vissa tycka att det är viktigt att ha ett lugnt utrymme att dra sig tillbaka till. |
Möten Enas om möten i förväg. Ge en snabb översikt över vilka ämnen som kommer att diskuteras och om autistiska kollegor kommer att behöva bidra. Att hjälpa autistiska kollegor att känna sig väl förberedda kan minimera ångest och göra möten mer tillgängliga. |
Förutsägbarhet Autistiska vuxna uppskattar förutsägbarhet. Meddela ändringar i god tid. |
Implicita sociala regler Låt autistiska teammedlemmar veta om specifika sociala regler inom er företagskultur. Dessa kan inkludera om det är acceptabelt att adressera kollegor med deras för- eller efternamn, och om du har en policy för öppen dörr eller inte. Be dina autistiska kollegor att gå med i teamet för pauser, men bli inte förolämpad om de föredrar att spendera sina pauser på egen hand: egentid är avgörande för vissa autister att återhämta sig. |
Struktur Utse en kontinuerlig kontaktperson. Helst skulle detta vara någon som är fysiskt närvarande regelbundet. Ge enkla instruktioner, mål, förväntade framsteg och deadlines för nya uppgifter när det är möjligt. Erbjud support med prioritering av uppgifter. Om brådskande eller viktigare uppgifter uppstår är det bäst att informera medarbetaren om den uppdaterade uppgiftsordningen. |
Kommunikation Kommunicera uppgifter så kortfattat som möjligt: undvik tvetydighet, onödiga detaljer eller småprat när du förklarar nya uppgifter. Ange om ett svar förväntas eller inte. Om du är osäker kan du dubbelkolla om dina instruktioner har uppfattats korrekt. |
Fördomar & Antaganden Undvik antaganden om autistiska kollegor. Gör ett försök att lära känna personen och dess individuella egenskaper. Antag till exempel inte att alla autister inte är intresserade av sociala interaktioner. Även om detta i vissa fall kan vara sant, är många mycket sällskapliga på sitt eget sätt. |
Avbrott Undvik onödiga avbrott: autistiska anställda kan ta längre tid än genomsnittet för att återfå fokus på sitt arbete. Gör ditt bästa för att svara på frågor så snart som möjligt eller låt din autistiska kollega veta när du kan förvänta dig svar. Detta hjälper till att upprätthålla höga produktivitetsnivåer. |
Återkoppling Autistiska personer uppskattar tydlig muntlig eller skriftlig feedback om deras arbetsprestanda. Detta beror på att de kan ha svårt att tolka ansiktsuttryck eller icke-verbala ledtrådar. |
Kritik Var beredd på 100% ärlig feedback. Autistiska anställda kanske bryr sig ofta mer om uppgiften än sina sociala skyldigheter och kan ibland vara mycket enkla att uttrycka kritik. Kom ihåg att i de allra flesta fall försöker de verkligen hjälpa till och menar inte att väcka anstöt. |
Riktlinjer för att skapa en autismvänlig arbetsmiljö & ett inkluderande ledarskap för ökat samhällsansvar