![autism tech](https://www.autismkompetens.se/wp-content/uploads/autism-tech-740x400.jpg)
Studenter med ASD lär sig mycket ofta bra från visuella medier eftersom bilder är deras första språk – medan ord är deras andra språk – och därför kan teknik vara ett värdefullt verktyg i deras inlärningsprocess.
Hur kan teknik hjälpa studenter med autism?
Varje elev/student har sin egna inlärningsstil och specifika behov när den får information till sig. Som vi skrivit tidigare så är studenter med ASD väldigt ofta visuellt orienterade och teknik gör det möjligt för lärare att välja från ett brett (och alltid ökande) utbud av möjligheter att presentera materialet, för att nå alla elever.
Några förslag till verktyg kan vara :
- Interaktiva tavlor för att engagera studenter som presenterar informationen via video, bildspel eller interaktiva spel, vilket ger taktila och kinestetiska upplevelser.
- Aktiviteter på Internet, en digital miljö där utforskningen av begrepp och utrymmen förstärks eftersom det leder till fler resultat på kortare tid.
- Smarttelefoner och surfplattor för att presentera information för studenter via meddelanden, podcasts, anteckningar och röstinspelningar.
- Text-till-tal-program för att eliminera hindren för traditionella läroböcker.
- Digitala redigeringsverktyg som stavningskontroll, ordböcker, verktyg som hjälper eleverna att avgöra om de väljer rätt homofoner i sitt skrivande.
- Röstdiktatverktyg för skrivhjälp.
- Appar för att öka verbala färdigheter. Specialappar som kallas ”visual scene displays” kan spela en viktig roll i hjälp för studenter som kämpar med verbala färdigheter.
- Appar som hjälper barn och ungdomar att utveckla sina berättande färdigheter genom att skapa egna interaktiva skärmar och berättelser.
[…] på konkret stöd till studenten med […]