• Hoppa till huvudnavigering
  • Hoppa till huvudinnehåll
  • Hoppa till det primära sidofältet
  • Forskning
  • Arbetsmarknad
  • Hjälpmedel
  • Tillgänglighet
  • Energi
  • Utbildning
  • Relationer

AutismKompetens

Bara funktion, inga hinder

  • Hem
  • Rådgivning
  • Resurser
  • Inspiration
  • Autism i korthet
  • Om
  • Kontakta
Du är här: Hem / Rådgivning / Perceptionsstörningar i skolan, vid ASD

Perceptionsstörningar i skolan, vid ASD

2018-11-13 by AutismKompetens Lämna en kommentar

Det talas om ”önskemat” som om det vore just maten som är det stora problemet i skolan, för den som lever med Autism eller Aspergers. Det är vanligt att den som lever med Aspergers eller Autism har vad som benämns vid perceptionsstörningar. Med perceptionsstörningar menar vi att vi får in ofullständiga eller inkorrekta intryck från vår omgivning via våra fem sinnen, eller att vi inte lyckas tyda våra intryck rätt vilket leder till att vi gör felbedömningar.

En matsal i skolan är ofta en mycket stor utmaning för den som lever med Aspergers eller högfunktionell autism. Skolmatsalar är stora, stökiga, det är inte alltid tydligt hur man ska gå för att kunna lägga på mat och dryck i rätt ordning och det finns jättemånga bord att sätta sig vid, hur vet man vart man ska sitta? Dessutom kan det vara hög ljudvolym, ”konstig” konsistens på maten, många lukter, smaker och oförutsägbar beröring. Att tvinga in den som lever med Aspergers i dessa situationer kan se ut som god vilja att tvinga eleven att äta tillsammans med andra i skolmatsalen. Ofta ger det motsatt effekt ang studieresultaten, då denna stressen det blir att äta påverkar hela dagen.

Det finns några saker som varje skola kan göra som idag sällan görs. Det är t.ex att:

  • Låta eleven sitta på samma plats i matsalen varje dag
  • Ha en lugn plats utan hög ljudnivå
  • Ha samma tid för skollunchen varje dag
  • Fråga eleven vad det är som är ”konstig mat” och anpassa för alla

Det är enklare att acceptera och överleva överstimulans om man hittar de faktiska problemen och blir medveten om dem. Man kan alltid lära vidare. Det är enklare att lära sig äta annan mat än hemma om det går sakta, blir rutin och är relativt stressfritt. Att koppla in skolkurator och skolhälsovården bör vara normalitet.

Dela:

  • LinkedIn
  • Facebook
  • Twitter
  • Pinterest
  • Print

Relaterat:

Varför blir flickor sälla diagnostiserade med Aspergers? Rött eller Grönt, eller båda två Kunna finna en balans av energi Hur vara en bra chef ?

Arkiverad under: Rådgivning Taggad som: aspergers, autism, Utbildning

Läsarkommentarer

Lämna ett svar Avbryt svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Primärt sidofält

Översätt

Följ oss även via…

  • Facebook
  • Instagram
  • LinkedIn
  • RSS

Rådgivning

  • Högfunktionella diagnoser
  • Myter & Svar
  • Autism i korthet
  • Om LSS
  • Psykisk ohälsa

Senaste kommentarer

  • Nina Hellström om Vuxna får ofta diagnosen högfunktionell autism
  • Behövliga förmågor hos en chef, för inkludering | AutismKompetens om Sensorisk känslighet, vid Autism helt normalt
Copyright © 2023 · AutismKompetens