Det finns mycket som gör att många med ASD kan studera även vid högre lärosäten. Det som stoppar är ofta stödet från lärosätet eller skolans huvudman under tiden studierna pågår.
Styrkor och Fördelar
Generellt sett kan studenter med ASD …
- hyperfokusera på ett studieområde, vilket leder till ämnesbehärskning
- distraheras sällan av eller blandar in sig i det sociala spelet
- är ofta benägna att studera inom områden som kemi eller teknik
Möjliga svagheter
Trots sina många och varierade förmågor upplever ofta studenter med ASD fortfarande stora hinder inom kommunikation och interpersonella relationer. Det behövs ofta hjälp med att sätta ihop ”pusselbitarna” i den sociala världen.
I en studiemiljö finns det vissa förväntade färdigheter och egenskaper som brukar visar sig vara särskilt utmanande för studenter med ASD:
- Flexibel problemlösning / att se alternativa lösningar
- Abstrakt tänkande / teoretisering
- Att generalisera när det saknas konkret info
Förslag på konkret stöd till studenten med ASD
- Skapa ett för studenten specifikt schema och förbered studenten i förväg för eventuella förändringar i studierutiner
- Erkänna och förstärka acceptabelt klassrumsbeteende
- Ge alltid konkreta exempel för abstrakta eller komplexa ämnen
- Låt eleverna kommunicera via flera olika sätt (dvs. e-post, ansikte mot ansikte)
- Ge specifik och detaljerad feedback om uppgifter och prov/tentor
- Ge tid åt verbala svar
- Försök att inte ta till synes oförskämt beteende personligen
- Ge tid för studier och examensförberedelser
Möjliga anpassningar
- Välj bort spontana frågor i klassrummet
- Ha en prioriterad sittplats
- Förlängd tid för prov/tentor
- Alternativa talaruppgifter
- Hjälp med anteckningar
[…] de med synliga funktionshinder att ta sig in i tentasalen, men det är otroligt sällan vi kan se anpassningar av tentan för att den med kognitivt funktionshinder skall kunna klara av tentan, efter sina […]