
Den överväldigande majoriteten av hänvisningar för en diagnostisk bedömning för Aspergers syndrom är pojkar. Förhållandet mellan män och kvinnor är omkring 10:1, men den epidemiologiska forskningen för autistiska spektrumstörningar tyder på att förhållandet bör vara 4:1.
Nedan kan ses några preliminära förslag som ännu inte har validerats av akademisk forskning, men de ger några rimliga förklaringar utifrån preliminär klinisk erfarenhet.
Många flickor med Aspergers syndrom har samma profil av förmågor som pojkar, men ett subtilare eller mindre allvarligt uttryck för egenskaperna. |
Vi har en stereotyp av typiskt kvinnligt och manligt beteende. Flickor kan ofta verbalisera sina känslor bättre och är då mindre benägna att använda fysiskt aggressiva handlingar som svar på negativa känslor som förvirring, frustration och ilska. Vi vet inte om detta är en kulturell eller konstitutionell egenskap, men vi inser att barn som är aggressiva är mer benägna att hänvisas till en diagnostisk bedömning för att avgöra om beteendet beror på en specifik utvecklingsstörning och för råd om beteendehantering. Därför hänvisas pojkar med Aspergers syndrom oftare till psykologer eller psykiater, eftersom deras aggression har blivit ett bekymmer för sina föräldrar eller lärare. |
Vi måste alltid väga in personligheten hos personen som lever med Aspergers syndrom och hur de klarar av de svårigheter de upplever i socialt resonemang, empati och kognition. Vissa individer är öppet aktiva deltagare i sociala situationer. Deras ovanliga profil av förmågor i sociala situationer är ganska uppenbara. Men vissa är ovilliga att umgås med andra och deras personlighet kan beskrivas som passiv. De kan bli ganska skickliga på att kamouflera deras svårigheter och klinisk erfarenhet antyder att den passiva personligheten är vanligare hos kvinnor. |
Varje person med Aspergers syndrom utvecklar egna tekniker och strategier för att lära sig att förvärva specifika färdigheter och utveckla hanteringsmekanismer. En teknik är att ha praktisk vägledning och moraliskt stöd från sina kamrater. Vi vet att barn med Aspergers syndrom framkallar andra, antingen starka mödrar eller predatoriska beteenden. Om personens naturliga grupp är flickor, är de mer benägna att stödjas och inkluderas av en större majoritet av deras kamrater. Således är tjejer med Aspergers syndrom ofta "modererade" av andra tjejer. De kan uppmana barnet när de är osäkra vad de ska göra eller säga i sociala situationer och trösta dem när de är bekymrade. Däremot är pojkarna ökända för deras intolerans mot barn som är annorlunda och är mer benägna att vara "rovdjur". Detta kan ha en olycklig inverkan på en pojkes beteende med Aspergers syndrom, och många klagar på att bli plågad, ignorerad och mobbad av andra pojkar. Det är intressant att notera att vissa pojkar med Aspergers syndrom faktiskt föredrar att leka med tjejer som ofta är snällare och toleranta än sina manliga kamrater. |
Erfarenheten har visat att flickorna i allmänhet är mer motiverade att lära sig och snabbare förstå centrala begrepp jämfört med pojkar med Aspergers syndrom av motsvarande intellektuell förmåga. Således kan de ha en bättre långsiktig prognos när det gäller att bli flytande i sina sociala färdigheter. Detta kan förklara varför kvinnor med Aspergers syndrom ofta är mindre synliga än män med syndromet och mindre benägna att hänvisas till en diagnostisk bedömning. |
Vissa individer med Aspergers syndrom kan vara ganska geniala att använda imitation och modellering för att kamouflera sina svårigheter i sociala situationer. En strategi som har använts av många tjejer och några pojkar är att observera människor som är socialt skickliga och att kopiera andras beteende. |
Flickor är ofta mer benägna att delta i tal- och drama och detta ger ofta ett idealiskt och socialt acceptabelt tillfälle för coaching i kroppsspråk. Många människor med Aspergers syndrom har ett förödande minne och det kan innefatta att recitera dialogen för alla tecken i ett spel och memorera dialogen eller "script" i riktiga samtal. Att veta manuset betyder också att barnet inte behöver oroa sig för vad man ska säga. Åtgärd kan därefter bli ett framgångsrikt karriärmöjlighet även om det kan vara viss förvirring när vuxna med Aspergers syndrom agerar en annan person i det verkliga livet eftersom detta kan missuppfattas som Multiple Personality Disorder snarare än ett konstruktivt sätt att hantera Aspergers syndrom. |
När ett barn vill ha fler vänner men klart har liten framgång på detta område, är ett alternativ att skapa imaginära vänner. Det här händer ofta med unga tjejer som visualiserar vänner i sitt ensamma spel eller använder dockor som ett ersättare för riktiga människor. Flickor med Aspergers syndrom kan skapa imaginära vänner och utarbetad dockspel som ytligt liknar andra flickors spel men det kan finnas flera kvalitativa skillnader. De saknar ofta ömsesidighet i sitt naturliga sociala spel och kan vara alltför kontrollerande när de spelar med sina kamrater. |
När flickan är involverad i en ensam lek med dockor, har flickan med Aspergers syndrom total kontroll och kan man skriva och styra spelet utan störningar och måste inte acceptera resultat som föreslagits av andra, handlingarna kan vara en nästan perfekt reproduktion av en riktig händelse eller scen från en bok eller film.
Denna kvalitet kan ofta misstolkas som bevis på hallucinationer och vanföreställningar och en diagnostisk bedömning för schizofreni snarare än Aspergers syndrom.
Lämna ett svar