Det finns många barn i skolan som blir ”hemmasittare” för att de inte klarar av skolans miljö och den stress som det ger, de blir helt enkelt utbrända. Stressen skapar ofta återkommande ångest, vilket gör att det tar lång tid till att återhämta sig. En av de aktiviteter som ofta kan vara grunden till den återkommande stressen och ångesten är grupparbeten.
Om en elev som har Aspergers syndrom och därmed svårt med socialt samspel, då blir eleven knappast botad genom exponering och ångest. Skolan borde istället koncentrera sig på vad eleven är bra på istället för att försöka ”bota”. En del lärare tror på fullt allvar att det går att bota Aspergers genom att utsätta eleven för grupparbeten och det skulle då göra att eleven istället skulle bli proffs på grupparbeten.
Att en skola ofta försöker att skynda på ”hemmasittare” att återgå till skolan fungerar sällan/aldrig på den med Aspergers. Det får istället motsatt effekt, då stressen på personen ökar. Den stress som gjorde att eleven stannade hemma. Skolan och föräldrarna behöver lyssna på eleven helt och hållet. Det är elevens behov som skall råda, inget annat. Ett hemmasittande, sönderstressad elev behöver vila som en första utgångspunkt.
Behovet är att låta eleven själv bestämma takten. Klarar eleven som blivit hemmasittare två timmar om dagen så låt det hålla på tills eleven visar att det vill vara mer i skolan. Låt det ta tid! När tiden är mogen så kommer eleven själv börja ge signaler genom att börja prata om skolan eller vilja ha hem böcker.
Lämna ett svar