Det är vanligt att personer med Aspergers eller högfunktionell autism klumpas ihop med de som har en intellektuell funktionsnedsättning. Ofta har en person med Aspergers helt vanlig eller bättre intelligensnivå än det stora flertalet. För att kunna få/fått diagnosen Aspergers alt högfunktionell Autism så behövs normal eller hög intelligens, normal språklig förmåga men stora problem med social interaktion.
Att placera personer med högfunktionell diagnos i särskolan gör att de senare i livet inte får möjligheten att läsa på t.ex universitet. Vilket de flesta klara av med rätt stöd. Vad är det som gör att samhället genom skolan vill selektera vilka som skall få möjligheten att läsa högre utbildning? För detta är ett genomgående beteende från pedagoger och ledare inom den svenska skolan.
Behovet av lugn skolmiljö är påtaglig för den med en dokumenterad högfunktionell diagnos. Dock säger skollagen att alla oavsett diagnos eller inte skall få det stöd eleven behöver för att klara av skolan.
Lärare som har barn med Aspergers / Autism i sin klass bör:
Låta bli att ha fördomar om om hur barn med Aspergers syndrom skall fungera |
Minimera intrycken i klassrummet då eleven ofta är känslig |
Skapa tydliga scheman där det framgår vad som kommer att hända under veckan och använd visualisering vid behov |
Ha läxfritt så långt det är möjligt |
Eleven med Aspergers kan sällan p.g.a. stressnivå studera heltid |
Nyttja elevens ofta tydliga specialintressen för att skapa uppgifter i skolan |
Tvinga aldrig eleven att vara social med andra om den inte vill. Återhämtning är viktig för att kunna studera. |
Ge mycket tydliga instruktioner när eleven får uppgifter att lösa |
Det kan ibland behövas sociala berättelser för att eleven med Aspergers / Autism skall kunna förstå andra |
Följs dessa punkter när det finns behov och möjlighet så blir det lättare för alla. Speciellt så behövs ingen placering av högfunktionella elever i särskolan. En skolform som är till för lågfunktionella med intellektuell funktionsnedsättning.
Lämna ett svar