• Hoppa till huvudnavigering
  • Hoppa till huvudinnehåll
  • Hoppa till det primära sidofältet
  • Forskning
  • Arbetsmarknad
  • Hjälpmedel
  • Tillgänglighet
  • Energi
  • Utbildning
  • Relationer

AutismKompetens

Bara funktion, inga hinder

  • Hem
  • Rådgivning
  • Resurser
  • Inspiration
  • Autism i korthet
  • Om
  • Kontakta
Du är här: Hem / BrukarPerspektivet / Våga vägra särskolan p.g.a. Aspergers

Våga vägra särskolan p.g.a. Aspergers

2018-12-06 by AutismKompetens Lämna en kommentar

Det är vanligt att personer med Aspergers eller högfunktionell autism klumpas ihop med de som har en intellektuell funktionsnedsättning. Ofta har en person med Aspergers helt vanlig eller bättre intelligensnivå än det stora flertalet. För att kunna få/fått diagnosen Aspergers alt högfunktionell Autism så behövs normal eller hög intelligens, normal språklig förmåga men stora problem med social interaktion.

Att placera personer med högfunktionell diagnos i särskolan gör att de senare i livet inte får möjligheten att läsa på t.ex universitet. Vilket de flesta klara av med rätt stöd. Vad är det som gör att samhället genom skolan vill selektera vilka som skall få möjligheten att läsa högre utbildning? För detta är ett genomgående beteende från pedagoger och ledare inom den svenska skolan.

Behovet av lugn skolmiljö är påtaglig för den med en dokumenterad högfunktionell diagnos. Dock säger skollagen att alla oavsett diagnos eller inte skall få det stöd eleven behöver för att klara av skolan.

Lärare som har barn med Aspergers / Autism i sin klass bör:

Låta bli att ha fördomar om om hur barn med Aspergers syndrom skall fungera
Minimera intrycken i klassrummet då eleven ofta är känslig
Skapa tydliga scheman där det framgår vad som kommer att hända under veckan och använd visualisering vid behov
Ha läxfritt så långt det är möjligt
Eleven med Aspergers kan sällan p.g.a. stressnivå studera heltid
Nyttja elevens ofta tydliga specialintressen för att skapa uppgifter i skolan
Tvinga aldrig eleven att vara social med andra om den inte vill. Återhämtning är viktig för att kunna studera.
Ge mycket tydliga instruktioner när eleven får uppgifter att lösa
Det kan ibland behövas sociala berättelser för att eleven med Aspergers / Autism skall kunna förstå andra

Följs dessa punkter när det finns behov och möjlighet så blir det lättare för alla. Speciellt så behövs ingen placering av högfunktionella elever i särskolan. En skolform som är till för lågfunktionella med intellektuell funktionsnedsättning.

Dela:

  • LinkedIn
  • Facebook
  • Twitter
  • Pinterest
  • Print

Relaterat:

Perceptionsstörningar i skolan, vid ASD Grupparbeten i skolan ger hemmasittare Att kunna studera inom Högskola och Universitet Gör ditt digitala event tillgängligt

Arkiverad under: BrukarPerspektivet Taggad som: aspergers, Utbildning

Läsarkommentarer

Lämna ett svar Avbryt svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Primärt sidofält

Översätt

Följ oss även via…

  • Facebook
  • Instagram
  • LinkedIn
  • RSS

Senaste kommentarer

  • Nina Hellström om Vuxna får ofta diagnosen högfunktionell autism
  • Behövliga förmågor hos en chef, för inkludering | AutismKompetens om Sensorisk känslighet, vid Autism helt normalt
Copyright © 2023 · AutismKompetens