Det finns lite olika saker som kan vara bra att veta om du skall kunna vara trygg i att ha en kollega eller medarbetare som lever med en högfunktionell diagnos inom autismspektrum.
Detta är generella tips och råd, det bästa är att fråga personen i fråga, för den vet bäst vad just den har behov av.
Bemötande då du arbetar med personer med autism
1. Inte skämta eller använda ironi, inga dubbelmeningar el dyl om man inte förklarar att man skämtar |
2. Ta bort hinder för att ta emot instruktioner; till exempel i en lugn miljö. Höga ljud är distraherande för någon! |
3. Var alltid tydlig & konsekvent i instruktionen genom att använda tydligt och enkelt språk. Spelar på ord och undertoner av sarkasm, satir eller oklarhet kan vara förvirrande. |
4. Undvika upprördhet som personen inte kan kontrollera |
5. Undvik att stressa den autistiska personen, all stress kan leda till att den personens destruktiva sidor eller stereotypier förvärras |
6. Sluta framhärda innan situationen blir absurd. Det kan ha varit fel tidpunkt eller fel metod för att börja med något nytt |
7. Alltid kontrollera att den autistiska personen förstår det man sagt när man är osäker, eftersom missförstånd kan ge svåra konsekvenser |
8. Inte komma med överraskningar som man inte förberett. Om något kommer att förändras, informera på ett tydligt och lugnt sätt så tidigt som möjligt för att möjliggöra ändringen. |
9. Ge ett sätt att lugna sig när upprördhet inte går att undvika |
10. Det går sällan att använda logiska argument när en autistisk person tjatar om samma tankar eller frågor. Det är bättre att avbryta det hela genom att be henne/honom skriva ner sina tankar/argument om det är en person som kan skriva annars kan man lära in andra tekniker för att lugna ner upprördhet. |
11. Framhärda trots motstånd när man påbörjar något nytt. Ett visst motstånd mot nyheter finns alltid |
12. Var uppmärksam på de behov som finns och försök aktivt ändra din inställning för att tillgodose ytterligare stöd som en medarbetare eller anställd kan tänkas ha behov av. |
13. Se till att kollegan med AST kan ta de pauser som den har behov av, ge vila från pågående interaktioner om så behövs. För en person inom autismspektrumet kan denna "stilleståndstid" vara särskilt fördelaktig för att hjälpa dem att hantera de påfrestningar som sociala interaktioner kan medföra. |
14. Bli inte förolämpad om en person med Autism eller Aspergers omedvetet är oförskämd eller olämplig eftersom sociala situationer kan vara exceptionellt utmanande för vissa. |
15. Var anpassningsbar och vaksam. Vi har alla preferenser på jobbet, men någon med stödbehov kräver att åtgärder finns och överväganden görs för att de ska fungera och kommunicera så bra som möjligt på arbetsplatsen. |
16. Undvik ögonkontakt (om de gör det). Ofta kommer kollegor med AST att vara obekväma att få/ha ögonkontakt. Om så är fallet, fråga och gör som de önskar. |
17. Lyssna tålmodigt. AST påverkar dramatiskt individers förmåga att förstå de oskrivna kommunikationsreglerna som är normativa i praktiskt taget alla affärsmiljöer. Var tolerant och flexibel. Han kan bokstavligen inte kontrollera detta - och du kanske lär dig något. |
18. Ta deras påverkan med ro. Tänk på detta som ett ärftligt drag som rött hår, något som han inte har kontroll över och inte under några omständigheter skämma ut din kollega på grund av detta eller något av de andra symptomen som är associerade med AST. |