De som lever med en funktionsnedsättning inom autismspektrum är mycket känsliga för vad som kan sägas vara en dålig företagskultur. Detta gör att er företagskultur är helt avgörande för om ni skall lyckas med vad som benämns som inkludering.
Har ert företag en företagskultur som innehåller något av bestraffning, tystnadskultur, angiveri, skuldbeläggande och hård kravställan så kommer ni med stor säkerhet misslyckas med er inkludering. Anledningen är att de(n) anställd(a) som lever med en funktionsnedsättning inom autismspektrum kommer med stor sannolikhet reagera instinktivt negativ på er företagskultur. Detta samtidigt som personen pga er företagskultur kommer kunna utveckla psykisk ohälsa.
Så vi tänkte ger er två olika scenarier som visar upp hur ni kan göra och hur ni INTE skall göra. För att sedan visa på det utfall som kan komma med de val ni gör, ang företagskultur.
7 steg till en inkluderande företagskultur gentemot människor med autism
En tydlig kommunikation: Att ger tydliga instruktioner och kommunicerar relevanta, uppenbara och tydliga förväntningar kommer hjälpa till att minska missförstånd, stress och oro. Särskilt skriftlig och kortfattad kommunikation kommer att vara fördelaktig eftersom den erbjuder en referenspunkt som kan utökas efter behov.
Förutsägbarhet och struktur: En strukturerad miljö med förutsägbara rutiner kommer hjälpa autistiska individer till att känna sig mer bekväma och därmed fokuserade. Detta inkluderar att ha i förhand fastställda scheman, väl definierade roller och tydliga rutiner.
Stödjande och inkluderande miljö: Ni behöver bygga upp en företagskultur av stöd och inkludering där även en osynlig mångfald värderas positivt. Det kommer hjälpa er(a) autistiska anställda att känna sig såväl accepterade som öka lojaliteten. Det handlar om att utbilda personal i neurodiversitet och att skapa en atmosfär av respekt, kunskap, acceptans och empati gentemot olikheter.
Anpassningar och flexibilitet: Att erbjuda rimliga anpassningar som flexibla arbetstider, sensoriska arbetsytor och möjligheten att arbeta hemifrån kan avsevärt förbättra komforten och produktiviteten. Även kunskap om att det är kollegorna till den med en funktionsnedsättning som behöver vara flexibla, inte den med autism.
Mentorskap och stödnätverk: Ni kommer ha ett behov av att skapa mentorskapsprogram och stödnätverk inom företaget. Nätverk där ni kan skapa en grund för att ge er(a) autistiska anställda vägledning och en känsla av tillhörighet inom hela företaget. Att ha en mentor eller ett kompissystem kan hjälpa dem att navigera på arbetsplatsen mer effektivt och ni kan med det komma förbi de potentiella problem som kan uppstå i sociala situationer.
Möjligheter för tillväxt: Att ge möjligheter till professionell utveckling och karriärtillväxt kan hjälpa autistiska anställda att känna sig värdefulla och motiverade. Detta kan innefatta utbildningsprogram, workshops och vägar för avancemang inom företaget.
Öppen dörr-policy: Att uppmuntra en öppen dörr-policy där anställda känner sig bekväma med att diskutera sina behov och problem med företagsledningen, chefer och andra på ledande positioner inom företaget. Detta kommer kunna bidra till att skapa en mer tillmötesgående och lyhörd kultur inom hela företag och på varje arbetsplats.
5 steg till en exkluderande företagskultur gentemot människor med autism
En skuld- & kravorienterad kultur: Autistiska individer upplever ofta ökad känslighet för stress och ångest. En skuld- & kravorienterad kultur kommer förvärra dessa känslor, vilket med stor sannolikhet kan leda till ökat obehag och potentiell utbrändhet. Autistiska individer är mer känsliga för kritik och negativ feedback, än neurotypiker.
En företagskultur som betonar skuld, där fel letas & där skam används för att försöka motivera kommer undergräva självförtroende och självkänsla, vilket leder till minskad motivation och engagemang.
Hög förekomst av ovisshet: Många människor med autism trivs i miljöer som erbjuder tydlig struktur och förutsägbarhet. En kultur fokuserad på skuld och krav kan skapa en känsla av oförutsägbarhet och instabilitet, vilket gör det svårare för dem att prestera effektivt.
Nedlåtande bemötande: Personer med autism har pga sin funktionsnedsättning svårigheter med social kommunikation och att tolka sociala signaler. En felsökande och nedlåtande företagskultur kommer förvärra dessa utmaningar. Vilket gör det svårare för dem att navigera i interaktioner på arbetsplatsen och kommer leda till missförstånd och konflikter.
Behov av autonomi: Överdriven övervakning & angiveri mellan såväl kollegor liksom chefer kommer vara särskilt problematisk eftersom det kommer skapa grund för att få individer att känna sig styrda på micronivå och kvävda. Autistiska individer värdesätter mycket ofta autonomi och förmåga att arbeta & kommunicera på sitt eget sätt. Vilket gör att ständig tillsyn och övervakning kommer hindra och minska deras produktivitet, lojalitet och kreativitet.
Lämna ett svar