Fram tills idag har inkluderande kommunikation handlat om jämställdhet och jämlikhet. Det är nu dax att höja blicken ett steg till. Så vi tänkte vi skulle ge er lite stöd i ert arbete med ökad inkludering framöver.
Något ni kommer behöva göra innan ni gör något annat är att utbilda er egen personal. För kommunikation handlar även om bemötande & värderingar. Ni kommer behöva att omfamna mångfald på ett nytt sätt. Ni behöver inse att neurodiversitet ger er och andra unika perspektiv och styrkor till såväl er som andras arbetsplats. Värdera & värdesätt de olika sätten människor tänker och bearbetar information på ett bredare perspektiv.
Jobba med att främja förståelsen för olikheter, även när olikheterna inte syns på ytan. Därav behöver ni börja med att utbilda era anställda om Autism och NPF för att skapa medvetenhet och empati. Uppmuntra öppna diskussioner, workshops eller utbildningssessioner för att främja förståelse och minska stigmatisering.
Hur kommunicerar ni inkluderande till människor med en diagnos inom autismspektrum?
För att kommunicera inkluderande med människor som lever med autism bör ett företag anta en kommunikationsstil som betonar klarhet, enkelhet och förståelse. Ni behöver med andra ord ha ett tilltal såväl i ord som i text som är mer rättfram och undvik att använda komplext eller tvetydigt språk. Tala i en lugn och konsekvent ton.
Ha tålamod, empati och förståelse: Ge dem tid att bearbeta information och uttrycka sig. Helt enkelt undvik att utkräva snabba svar eller att avbryta när de pratar. Anpassa era kommunikationsmetoder för att tillgodose olika behov. Använd ett tydligt och kortfattat språk, tillhandahåll visuella hjälpmedel eller erbjuda alternativa kanaler för kommunikation, såsom skriftliga eller digitala plattformar.
Var flexibel och tillmötesgående: Inse att individer med autism och ADHD kan ha olika kommunikationsstilar och preferenser. Anpassa ditt förhållningssätt för att möta deras behov och var öppen för att hitta alternativa kommunikationssätt. Det är ni utan diagnos som behöver vara flexibla, inte de med en diagnos inom autismspektrum.
Kom ihåg att kommunikationsstilar kan variera mellan individer, så det är viktigt att lyssna och vara lyhörd för deras specifika behov. Fråga individer direkt om deras kommunikationspreferenser och vilka strategier som fungerar bäst för dem. Då slipper ni missuppfattningar som kan skapa stress och potentiella konflikter som annars inte behövt uppstå.
Employer Branding och Extern kommunikation
När ni nu har valt att inkludera människor med såväl autism som med annan diagnos inom NPF i ert företags kommunikation och employer branding. Då är det mycket viktigt för er att anta ett genomtänkt och inkluderande förhållningssätt.
I era ansträngningar för att skapa varumärke, lyft fram ert praktiska engagemang för mångfald och inkludering. Visa framgångsberättelser om anställda med autism och ADHD för att visa värdet de tillför din organisation.
Er externa kommunikation ihop med era anställda som lever med såväl autism eller adhd behöver vara strukturerad och förutsägbar. Upprätthåll en konsekvent kommunikationsstil och struktur för att hjälpa individer med autism att förutse och förstå informationen som delas.
Kom ihåg att inkludering är en pågående process, och det kräver ett genuint engagemang från företaget och dess anställda. Genom att skapa en inkluderande och stödjande miljö kan du främja en kultur som gynnar alla.
[…] individer. Er framtida employer branding hänger på att ni redan idag börjar med att i såväl kommunikation, som i ert bemötande inför olikheter lyfter blicken om mångfald. All mångfald syns inte eller […]