För att på riktigt kunna hävda ert arbete för inkludering och samtidigt skapa delaktighet behöver ni kunna acceptera olika kommunikationsstilar i er verksamhet. Detta kommer även kunna gynna ert arbete emot mobbning. Detta då många med autism ofta är utsatta för mobbning på arbetsmarknaden.
Viktigt att komma ihåg att kommunikationsstilar kan variera mellan individer med autism, eftersom det är viktigt att komma ihåg att autism är ett spektrum och varje person är unik.
Några exempel på vanliga kommunikationsstilar
Direkt och saklig kommunikation. Personer med autism kan ha en tendens att vara direkta och sakliga i sin kommunikation. De kan ha svårt att förstå sociala koder och konventioner, och de kan därför säga vad de menar utan att ta hänsyn till hur det kan uppfattas av andra.
Emotionellt laddad kommunikation. Personer med autism kan ha svårt att uttrycka sina känslor på ett nyanserat sätt. De kan därför uttrycka sig på ett sätt som kan uppfattas som överdrivet eller okontrollerat.
Faktabaserad kommunikation. Personer med autism kan vara mer intresserade av fakta än av känslor. De kan fokusera på detaljer och tekniska aspekter av ett ämne, och kan ha svårt att förstå eller ta hänsyn till känslomässiga aspekter.
Naturlig kommunikation. Personer med autism och ADHD kan ha svårt att förstå eller använda sociala koder och konventioner. De kan ibland säga eller göra saker som uppfattas som konstiga eller avvikande.
Kulturella behov
Det är olika mellan individer med en diagnos inom autismspektrum. Precis som det är mellan andra människor. Därav finns det lite olika råd här nedan, vilket gör att ni behöver ha en kultur som gynnar nyfikenheten & lärande så ni frågar den med diagnosen inom autismspektrum som gör att bemötandet blir personligt och anpassningarna individuella.
Några allmänna råd & tips ang. kommunikation
- Klar och tydlig kommunikation :: Många individer med en diagnos inom autismspektrum uppskattar rak och otvetydig kommunikation. Att använda ett tydligt språk och undvika metaforer eller sarkasm kan vara till hjälp.
- Visuellt stöd :: Visuella hjälpmedel som sociala berättelser, diagram eller visuella scheman kan hjälpa till med kommunikation och förståelse.
- Strukturerade och förutsägbara interaktioner :: Att etablera rutiner och upprätthåll en strukturerad miljö för att möta individer med autism. Att veta vad en kan förvänta sig i kommunikation kommer minska potentiell ångest.
- Ge tid för bearbetning :: Vissa personer med autism kan behöva mer tid för att bearbeta information och svara. Att ha tålamod och ge dem extra tid kan vara väldigt fördelaktigt. Med fördel så kan det kommer att användas förlängda kommunikationsmetoder, till exempel e-post eller textmeddelanden, för att kommunicera.
- Ordagrann kommunikation :: Att använda konkret och bokstavligt språk snarare än att förlita sig på bildligt tal kan vara mer effektivt. Detta då det kan finnas svårigheter att förstå nyanser och metaforer, och de uppskattar när andra är tydliga och raka.
- Intressebaserad kommunikation :: Att skräddarsy samtal efter individens intressen kan göra kommunikationen mer engagerande och njutbar. Den med en diagnos inom autismspektrum är som oftast väldigt påläst inom de områden de är intresserade av, vilket ställer höga krav på inlyssning av de neurotypiska människorna.
- Föredrar ofta att kommunicera om saker som är konkreta och faktabaserade.
- Använda teknik :: Vissa individer med autism tycker det är lättare att kommunicera via text eller teknik, som kommunikationsappar eller -enheter. Tvinga ingen med autism till att använda verktyg de inte trivs med, var anpassningsbara.
- Gör det accepterat att skicka e-post eller meddelanden istället för att ringa ett telefonsamtal.
Lästips :: Social kompetens för Neurotypiska
Effektiv kommunikation från ett företags sida innebär ofta flexibilitet och förståelse för de specifika behoven och preferenserna hos den person du kommunicerar med. Det är alltid bäst att fråga och anpassa din kommunikationsstil baserat på deras preferenser och komfort. Så våga fråga!
[…] lyssnande och tydlig kommunikation: Kommunicera öppet och ärligt med personer med autism och ADHD. Var uppmärksam på deras […]