• Hoppa till huvudnavigering
  • Hoppa till huvudinnehåll
  • Hoppa till det primära sidofältet
  • Arbetsmarknad
  • Hjälpmedel
  • Tillgänglighet
  • Energi
  • Utbildning
  • Relationer

AutismKompetens

Bara funktion, inga hinder

  • Hem
  • Rådgivning
  • Resurser
  • Inspiration
  • Autism i korthet
  • Ordlista
  • Om
  • Kontakta
Du är här: Hem / Rådgivning / Psykologisk trygghet, vid autism

Psykologisk trygghet, vid autism

2025-05-12 by AutismKompetens Lämna en kommentar

Psykologisk trygghet på en arbetsplats brukar handla om att skapa en arbetsmiljö där alla medarbetare känner sig trygga att uttrycka sina tankar, frågor, och idéer utan rädsla för negativa konsekvenser. Det innebär att man vågar vara sårbar inför kollegor, erkänna misstag och utmana rådande antaganden, eftersom man vet att dessa handlingar tas emot med respekt och förståelse. Detta klimat främjar öppen kommunikation, innovativt tänkande och långsiktigt engagemang.

För en anställd med autism kan grundläggande aspekter av psykologisk trygghet se annorlunda ut än för en neurotypisk medarbetare. Många autistiska personer upplever att otydlig eller implicit kommunikation, oförutsägbara sociala normer och en arbetsmiljö präglad av snabbt skiftande sociala signaler skapar osäkerhet. Därav kommer tryggheten i en arbetsmiljö för en människa med autism bygga på tydlighet, struktur och explicit feedback. Att veta exakt vad som förväntas, att få kommunicera på ett direkt sätt och att ha möjlighet till anpassningar, exempelvis lugnare miljöer eller möjligheten att använda skriftlig kommunikation vid behov kan vara avgörande för att känna sig trygg och inkluderad.

Både neurotypiska och medarbetare med autism kommer kunna gynnas av en kultur där alla idéer är välkomna och där misstag ses som lärande möjligheter. Skillnaden ligger främst i vilken typ av stöd och vilket arbetssätt som underlättar känslan av psykologisk trygghet.

  • Kommunikation:
    • Neurotypiska: Kan ofta ta till sig nyanser och informella signaler.
    • Autistiska: Behöver mer direkt, konkret och explicit kommunikation för att undvika missförstånd.
  • Arbetsmiljö och struktur:
    • Neurotypiska: Trivs ofta i miljöer där social interaktion är flexibel och dynamisk.
    • Autistiska: Har behov av tydliga rutiner, förutsägbara processer och eventuellt anpassade sensoriska miljöer för att minimera stress.
  • Feedback och utveckling:
    • Neurotypiska: Värdesätter ofta en öppen dialog där feedback kan ges i ett flytande, samtalston.
    • Autistiska: Behöver strukturerad feedback med konkreta exempel och tydliga riktlinjer för hur de kan utveckla sig.

Att medvetet anpassa ledarskapet och arbetsmiljön med dessa skillnader i åtanke kan inte bara öka den psykologiska tryggheten utan även främja inkludering och förbättra teamets dynamik.

Genom att se individen och dess unika behov kan ni som arbetsgivare skapa en miljö där både neurotypiska och autistiska medarbetare känner att de kan vara sig själva och prestera sitt bästa.

Lästips :: Skapa ökad förståelse hos medarbetarna / Autismvänlig arbetsplats / Bygg förtroende hos den med autism /

Dela ::
FacebookXRedditEmailLinkedIn

Relaterat:

En autismvänlig företagskultur, en fråga för HR ask-questionsFrågor ställs av en annan anledning hjärnan med pusselbitarNPF i arbetslivet Att förebygga autistisk utbrändhet

Arkiverad under: Rådgivning Taggad som: Arbetsmiljö, Autism, Bemötande, Företagskultur, Inkludering, Psykologisk trygghet

Läsarkommentarer

Lämna ett svar Avbryt svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Primärt sidofält

Översätt

Följ oss även via…

  • Facebook
  • Instagram
  • LinkedIn
  • RSS

Rådgivning

  • Högfunktionella diagnoser
  • Myter & Svar
  • Autism i korthet
  • Om LSS
  • Psykisk ohälsa

Senaste kommentarer

  • Psykologisk trygghet, vid autism | AutismKompetens om Skapa ökad förståelse hos medarbetarna, för en kollega med autism
  • Ett autismvänligt kontor, hållbart för alla | AutismKompetens om Autismspektrum & utbrändhet
Copyright © 2025 · AutismKompetens