• Hoppa till huvudnavigering
  • Hoppa till huvudinnehåll
  • Hoppa till det primära sidofältet
  • Forskning
  • Arbetsmarknad
  • Hjälpmedel
  • Tillgänglighet
  • Energi
  • Utbildning
  • Relationer

AutismKompetens

Bara funktion, inga hinder

  • Hem
  • Rådgivning
  • Resurser
  • Inspiration
  • Autism i korthet
  • Om
  • Kontakta
Du är här: Hem / Rådgivning / Employer Branding inför människor med Autism

Employer Branding inför människor med Autism

2023-04-15 by AutismKompetens Lämna en kommentar

OffBoarding

Företag söker kompetens och det är brist på det. Det finns en grupp som sällan inkluderas i en employer branding strategi, de som lever med en egen diagnos inom autismspektrum.

Forskning tyder på att företag kan ta flera steg för att bygga sitt varumärke på ett sätt som attraherar personer med autism. Här är några viktiga överväganden baserat på tillgänglig forskning:

Skapa en inkluderande kultur

Det är viktigt att skapa en kultur för inkludering inom organisationen. Det kan handla om att utbilda anställda om neurodiversitet och främja acceptans av olikheter. Det är också viktigt att se till att policyer och praxis utformas för att tillgodose behoven hos personer med autism.

Ge tydlig kommunikation

Tydlig kommunikation är nyckeln när det gäller att attrahera personer med autism. Detta kan inkludera att tydligt beskriva jobbkrav, tillhandahålla detaljerad information om arbetsmiljön och använda ett enkelt språk i platsannonser och annat rekryteringsmaterial.

Lyft fram organisatoriska värderingar

Företag bör lyfta fram sina värderingar och uppdrag på ett sätt som är meningsfullt för personer med autism. Till exempel, om företaget värdesätter uppmärksamhet på detaljer och precision, kan det betona hur dessa egenskaper är avgörande för framgången för organisationen.

Samarbeta med autismorganisationer

Företag kan samarbeta med organisationer som servar personer med autism för att bygga upp sitt varumärke som arbetsgivare. Det kan inkludera att samarbeta kring rekryteringsinitiativ, att delta i jobbmässor och evenemang samt att ge stöd och resurser till anställda med autism.

Erbjud rimliga anpassningar

Slutligen bör företag vara beredda att erbjuda rimliga anpassningar till anställda med autism. Detta kan inkludera flexibla arbetsarrangemang, sensoriska boenden (som brusreducerande hörlurar eller justerad belysning) och jobbcoachning eller stöd.

Sammantaget är nyckeln till att attrahera människor med autism att skapa en arbetsplatskultur som är inkluderande, stödjande och förståelse för neurodiversitet. Genom att göra det kan företag bygga upp sitt varumärke som arbetsgivare på ett sätt som tilltalar ett bredare urval av kandidater och främjar mångfald och inkludering på arbetsplatsen.

Dela:

  • LinkedIn
  • Facebook
  • Twitter
  • Pinterest
  • Print

Relaterat:

Hur rekrytera en person med Högfunktionell Autism? hjärna-AspergersLönebidrag, en möjlighet Styrkor som kommer med Autism Hjälp vid en anställning saknas

Arkiverad under: Rådgivning Taggad som: Arbetsmarknad, Employer Branding, Rekrytering

Läsarkommentarer

Lämna ett svar Avbryt svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Primärt sidofält

Översätt

Följ oss även via…

  • Facebook
  • Instagram
  • LinkedIn
  • RSS

Arbetsmarknad

  • Riktlinjer för en autismvänlig arbetsmiljö
  • Kollega med Autism? Några tips!

Rådgivning

  • Högfunktionella diagnoser
  • Myter & Svar
  • Autism i korthet
  • Om LSS
  • Psykisk ohälsa

Senaste kommentarer

  • Nina Hellström om Vuxna får ofta diagnosen högfunktionell autism
  • Behövliga förmågor hos en chef, för inkludering | AutismKompetens om Sensorisk känslighet, vid Autism helt normalt
Copyright © 2023 · AutismKompetens