Det finns steg du kan vidta för att gör en anställning av en medarbetare med autism till en win-win för alla. Att ha en bra och anpassad onboarding är en grundläggande detalj som skapar bra grund för alla inblandade.
Personer med Autism tenderar att vara ärliga, lojala medarbetare, som tycker om att lära sig och är ofta väldigt effektiva. De är ofta exceptionellt begåvade på olika områden, liksom ambitiösa och innovativa. Sinnet är ofta detaljorienterat och kan fokusera på detaljer. Anställda med Autism kan observera och lära av andra hur man agerar på arbetsplatsen, utökar sina sociala nätverk och har en känsla av syfte genom att ha en plats att gå varje dag och ansvar.
Var medveten om potentiella känsligheter. Anställda med Autism kan ha en unik känslighet för saker som ljus och ljud. Om det finns mycket främmande ljud, till exempel fluorescerande lampor som surrar och människor som pratar, kan detta leda till sensorisk överbelastning. Andra känsligheter inkluderar temperatur och till och med känslan av vissa material.
Upprätta en lugn zon. En utpekad lugn plats där anställda kan dra sig tillbaka under dagen kan göra underverk för allas psykiska hälsa.
Var försiktig när du ändrar företagsrutiner. Rutinförändringar kan vara mycket upprörande för anställda med Autism. Något så enkelt som att flytta ett bord i pausrummet eller ha ett oväntat möte kan vara överväldigande för dem med Autism. Se till att informera anställda med Autism långt före alla förändringar – både stora och små.
Utbilda och förbereda andra anställda, medarbetare. Om den anställde med Autism är öppen för att offentliggöra hans eller hennes tillstånd, ge dina andra arbetare lite information om hur de bäst arbetar med den nya medarbetaren. Föreslå för anställda att de inte försöker tvinga fram kommunikation med den nya anställningen, utan istället ta ledtrådar från personen om hur de bäst interagerar.
Ge anställda med autism utrymme och låt dem vara sig själva.
Lämna ett svar