
En enkel sanning: Att majoriteten av de som lever med Autism är arbetslösa har ingenting att göra med förmågan hos människor inom autismspektrum. Allt har att göra med hur samhället ser på Autism: som ett funktionshinder som kräver sympati, istället för en värdefull form av mångfald.
Bara marknadsföring, funkar det?
Det är lätt att anställa en chef, projektledare eller en samordnare som skall verka för ökad mångfald, för att t.ex driva må-bra-kampanjer med jämna mellanrum. Det är även lätt att inkludera fler BIPOC-bilder i varje marknadsföringskampanj.
Problemet uppstår genom att en ”mångfaldsansvarig” på ert företag kan inte gå in tillsammans i ett rum med t.ex en AI-ingenjörer och ta bort de fördomar som ingenjörerna lägger i sitt arbete, hur oavsiktliga dessa fördomar än kan & må vara.
Det som kan vara en del av helheten är representation i teamet/gruppen från de som lever med autism hjälper, men förändring är ännu viktigare. För företag behöver oftast inte fler olika team för att prata om mångfald; de behöver fler olika team för att skapa lösningar och produkter som arbetar för att minska klyftan istället för att vidga den.
Hur kan ni öka er mångfald utan att idka Diversity Washing inom er verksamhet?
De allra flesta företag som gör sig skyldiga till Diversity Washing har nämligen oftast hjärtat på rätt plats. Människor vill generellt vara mer inkluderande och vill göra det bättre för dem som har marginaliserats och förvägrats möjligheter i arbetslivet.
Att anställa EN person med autism till en icke-funktionell roll med fokus på mångfald ger varken trovärdig eller är en långsiktigt lösning. Företag behöver människor med autism som finns representerade på alla avdelningar och på alla ledarskapsnivåer. Att ändra den dynamiken tar tid, och är ett mycket strategiskt arbete.
Det ni kan börja med är att tänk på hur era processer vid rekrytering ser ut och hur ert anslag är i instruktioner etc. inom företaget. Mycket av arbetet som ger resultat utåt, börjar inifrån och tar tid!
* Hur kan ert företag stödja och utvecklas ihop med en människa med autism?
* Finns det kunskap i ledningen som gör att chefen kan ha autism?
Låt detta ta tid och kommunicera era mål och resultat, inte bara målen.
Diversity Washing är marknadsföring – och ineffektiv, skadlig marknadsföring därtill
Varje enskilt företag ansvarar för att medvetet främja mångfald och inkludering. Företag som väljer att skapa mångfaldsledarroller av publicitetsskäl missar poängen.
Verklig mångfald innebär verklig förändring, många organisationer kanske inte omfamnar det behovet, men eftersom frågor om inkludering fortsätter att inta centrala scenen i vårt kollektiva psyke, kan de organisationer som anammar denna utmaning nu skörda både en ökning av deras resultat och organisatoriskt bra rykte/renommé.
[…] det många tips om. Även hur ni kan tänkas behöva agera för att undvika att ni håller på med Diversity Washing finns det råd och tips […]