• Hoppa till huvudnavigering
  • Hoppa till huvudinnehåll
  • Hoppa till det primära sidofältet
  • Arbetsmarknad
  • Hjälpmedel
  • Tillgänglighet
  • Energi
  • Utbildning
  • Relationer

AutismKompetens

Bara funktion, inga hinder

  • Hem
  • Rådgivning
  • Resurser
  • Inspiration
  • Autism i korthet
  • Ordlista
  • Om
  • Kontakta
Du är här: Hem / Rådgivning / Inkluderande talangjakt, en del av framtidens employer branding

Inkluderande talangjakt, en del av framtidens employer branding

2023-07-30 by AutismKompetens 4 kommentarer

Det finns idag många företag som säger sig ”skrika” efter kompetens. Ofta är det som idag kallas talangjakt en rätt enkelriktad väg av sökande. Trots detta så finns det en attityd om att människor med autism saknar kompetens och förmågan som företagen söker. Detta gör att utanförskapet i denna gruppen som står lång från arbetsmarknaden är kvar på en nivå som är otroligt hög.

Hur ni skall utforma er strategi för en bättre Talent Acquisition (talangjakt) ?

För att kunna göra detta med trovärdighet är att utbilda ditt team:
Se till att ditt HR-team och chefer med personalansvar förstår vad neurodiversitet, autism och ADHD är och hur det kan visa sig. Erbjud faktisk utbildning för att öka medvetenheten om styrkorna och utmaningarna som kommer med dessa tillstånd. Detta kommer vara ett första steg till att hjälpa chefer och medarbetare för att mildra fördomar och främja en mer inkluderande anställningsprocess.

Det interna arbete i organisationer kommer också behöva förändras

Det gäller att ha fler källor för att intensifiera såväl er talangjakt när ni söker efter kompetens. Utöka din talangpool genom att aktivt anskaffa kandidater från en mängd olika aktörer. Det är även viktigt att ha olika typer av partnerskap med organisationer som fokuserar på neurodiversa individer för att attrahera ett bredare urval av kandidater.

Ni kommer även behöva se över era befattningsbeskrivningar och behoven av de kvalifikationer ni har i era platsannonser och för interna rekryteringar. Analysera dina befattningsbeskrivningar i era platsannonser för att säkerställa att de är inkluderande och fria från språk som kan avskräcka kandidater som lever med såväl autism som adhd från att söka ett jobb hos er. Fokusera på väsentliga jobbkrav och färdigheter, snarare än onödiga kriterier som kan utesluta vissa individer.

Er framtida employer branding hänger på att ni redan idag börjar med att i såväl kommunikation, som i ert bemötande inför olikheter lyfter blicken om mångfald. All mångfald syns inte eller måste den det?

Själva rekryteringsprocessen

En lista på några förändringar ni kan tänkas behöva ta i beaktning är :

  • Mer flexibel ansökningsprocesser:
    Erbjud en flexibel ansökningsprocess som tillåter kandidater att presentera sina kunskaper och erfarenheter på olika sätt. Överväg att acceptera video-cv, portföljpresentationer eller alternativa applikationsformer som passar olika kommunikationsstilar.
  • Utforma mer strukturerade intervjuer:
    Genomför strukturerade intervjuer som fokuserar på att bedöma relevanta färdigheter och förmågor. Detta hjälper till att minska partiskhet och säkerställer att alla kandidater utvärderas rättvist baserat på jobbrelaterade kriterier. Ni behöver ha intervjuer upplagda efter individens önskemål.
  • Hur ni gör bedömningen av styrkor:
    Utforma bedömningar som lyfter fram de unika styrkorna hos kandidater inom neurodiversitet. Tänk på deras förmåga att fokusera på detaljer, starka mönsterigenkänningsförmåga, kreativitet och problemlösningsförmåga.

Stöd under anställning

  • Hur ni jobbar med mentorskap och stöd:
    Utveckla ett mentorskapsprogram eller stödnätverk för nyanställda med autism eller ADHD. Detta kan hjälpa dem att integreras på arbetsplatsen, förstå företagskulturen och trivas i sina roller. Ni slipper även direkta missförstånd & ökar därmed trivseln hos de redan anställda medarbetarna.
  • Ge individen med diagnosen möjlighet till flexibilitet:
    Erbjud flexibla arbetsarrangemang och ge stöd till anställda med autism och ADHD. Flexibilitet kan vara avgörande för att de ska kunna hantera sina arbetsbelastningar effektivt.
  • Skapa en kultur som främjar neurodiversitet och inkludering:
    Främja en kultur som värdesätter neurodiversitet och aktivt främjar inkludering. Uppmärksamma alla anställda på neurodiversitet, dess fördelar och vikten av att skapa en inkluderande och stödjande miljö.

För att motverka Diversity Washing

  • Partnerskap med grupper & organisationer för autism och ADHD:
    Samarbeta med organisationer som ger stöd & hjälper personer med autism och ADHD inom området arbetsmarknad för att få insikter, råd och stöd för dina ansträngningar för att förvärva talang.
  • Kontinuerlig uppföljning, inlärning och förbättring:
    Se över och uppdatera regelbundet er strategi för att förvärva talang för att säkerställa att den förblir inkluderande och effektiv. Sök feedback från anställda inom neurodiversitet för att förstå deras erfarenheter och identifiera förbättringsområden.
Dela ::
FacebookXRedditEmailLinkedIn

Relaterat:

OffBoardingEmployer Branding inför människor med Autism Möt människor med Autism analogt vid er rekrytering onboardingIntroduktion (onboarding) av anställda med autism Hur skapa inkluderande program inom kompetensutveckling

Arkiverad under: Rådgivning Taggad som: Arbetsmarknad, Bemötande, Employer Branding, Företagskultur, Inkludering, Rekrytering

Läsarkommentarer

Trackbacks

  1. Att utforma en inkluderande platsannons | AutismKompetens skriver:
    2023-08-30 kl. 18:29

    […] för att möta styrkorna och behoven hos individer inom autismspektrumet kan hjälpa till att attrahera och behålla olika […]

    Svara
  2. Hur Diversity Washing undviks | AutismKompetens skriver:
    2024-01-06 kl. 11:46

    […] ha störst chans att påverka i grunden. För att därigenom stärka företagets varumärke och employers branding inför framtida behov av […]

    Svara
  3. NPF i arbetslivet | AutismKompetens skriver:
    2024-01-28 kl. 22:43

    […] stöd hos de anställda inom er verksamhet som har egen diagnos för att bygga er verksamhets Employer Branding inför framtids rekrytering. Låt personerna med egen diagnos berätta hur de själva upplever ert […]

    Svara
  4. Kompetensbaserad rekrytering och autismspektrum | AutismKompetens skriver:
    2024-02-17 kl. 13:10

    […] utanför den normativa mallen. Detta kräver att de som har ansvar för er kompetensutveckling, employer branding och rekrytering är människor med god självkännedom och som har koll på sina egna […]

    Svara

Lämna ett svar Avbryt svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Primärt sidofält

Översätt

Följ oss även via…

  • Facebook
  • Instagram
  • LinkedIn
  • RSS

Arbetsmarknad

  • Vilka styrkor & förmågor kan komma med Autism
  • Riktlinjer för en autismvänlig arbetsmiljö
  • Kollega med Autism? Några tips!

Rekrytering

  • Kompetensbaserad rekrytering och autismspektrum
  • Personlighetstester exkluderar människor med autism
  • Möt människor med Autism analogt vid er rekrytering

Rådgivning

  • Högfunktionella diagnoser
  • Myter & Svar
  • Autism i korthet
  • Om LSS
  • Psykisk ohälsa

Senaste kommentarer

  • Ett autismvänligt kontor, hållbart för alla | AutismKompetens om Autismspektrum & utbrändhet
  • Ett autismvänligt kontor, hållbart för alla | AutismKompetens om Er kommande lägsta nivå, inom arbetsmiljö
Copyright © 2025 · AutismKompetens