Vi tänkte vi skulle ge er lite stöd till hur ni kan utforma era framtida platsannonser så de attraherar fler sökande, på framtidens arbetsmarknad. Detta stöd kommer ni behöva då fler med en egen diagnos inom autismspektrum kommer finnas bland era kandidater.
Tips på hur ni skall tänka vid utformandet av er platsannons
Kom ihåg att nyckeln är att skapa en inkluderande och välkomnande miljö i både annonsen och företagskulturen. Att skräddarsy arbetsbeskrivningen för att möta styrkorna och behoven hos individer inom autismspektrumet kan hjälpa till att attrahera och behålla olika talanger.
Tydligt och specifikt språk
Använd ett tydligt, kortfattat språk i arbetsbeskrivningen för att tydligt beskriva rollen, ansvarsområden och kvalifikationer som krävs. Undvik att använda alltför komplexa språk eller idiom som kan vara förvirrande för personer med autism.
Använd inkluderande språk genom hela annonsen och undvik språk som kan vara diskriminerande eller uteslutande.
Markera de väsentliga jobbfunktionerna
Se till att beskriva de väsentliga funktionerna i rollen som ingår i jobbet på ett tydligt, detaljerat och enkelt sätt. Detta kan hjälpa individer med autism att förstå vad jobbet innebär och avgöra om det passar deras kompetens och intressen.
Fokusera på styrkor såsom uppmärksamhet på detaljer, analytiskt tänkande och starka problemlösningsförmåga.
Betona en stödjande arbetsmiljö
Personer med autism har ofta nytta av en stödjande arbetsmiljö som tillgodoser deras behov. Markera alla förmåner ert företag erbjuder som möter kandidatens behov för att ha en bra arbetsmiljö. Nämn företagets engagemang för skapa av en välkomnande arbetsplats för individer från alla bakgrunder, inklusive de inom autismspektrum.
Visa att ni ger karriärmöjligheter
Nämn eventuella utbildningsprogram eller mentorskapsmöjligheter som finns för att hjälpa anställda att lyckas i sina roller. Alla skall kunna göra karriär hos er.
Visa upp vad ni redan gör för ökad inkludering internt i företaget när det kommer till människor med en egen diagnos inom autismspektrum. Detta för att visa upp företagets inkluderande kultur som ger alla möjligheter till karriär.
Undvik onödiga sociala förväntningar
Undvik att använda språk som betonar ”lagspelare” eller ”starka kommunikationsförmåga” som huvudkrav, eftersom dessa kan vara utmanande för vissa kandidater. Nämn istället samarbete på ett sätt som lyfter fram individuella bidrag.
Den visuella presentationen
Använd ett rent och visuellt organiserat format med punktpunkter och rubriker för att göra informationen lättsmält. Många individer med autism svarar bra på visuella hjälpmedel, så överväg att inkludera bilder eller infografik i din platsannons.
Detta kan bidra till att göra annonsen mer engagerande och lättare att förstå.
Gör ansökningsprocess tillgänglig
Se till att ansökningsprocessen är användarvänlig och tillgänglig. Detta så att kandidaterna enkelt kan navigera och skicka in sitt material. Undvik olika tester, då de är utformade för att möta neurotypiska människor kommunikationsstil, vilket direkt exkluderar människor med diagnos inom autismspektrum.
Visa upp externa samarbeten
Har ni ett samarbete med en/flera aktör/aktörer som hjälper människor med en egen diagnos inom autismspektrum att behålla ett arbete så visa upp det.
[…] Jobbannonsen bör lista viktiga färdigheter och undvika jargong eller onödig information. Annonsen bör presenteras tydligt, för att undvika komplex design. Försök att vara riktigt objektiv om vilka förmågor och upplevelser som verkligen är väsentliga för att jobbet ska kunna utföras väl och utelämna alla förmågor & egenskaper som inte är väsentliga för själva jobbet. […]